SERVIS

Kolo byste měli mít vždy v pořádku. Nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Nejede vlak do práce? Došlo pivo? Venku svítí sluníčko, 20 °C a vy chcete vypnout a odreagovat se? Přítelkyně (Přítel) chce na výlet?  V sousední vesnici hrají fotbal? Je spousta situací, kdy kolo nečekaně potřebujete. 

Proto je nutné mít ho vždy připravené na cestu. Pokud nemáte čas na údržbu sami, nemáte chuť „hrát si s opravou“ nebo nejste tak praktičtí, využijte odborný servis. Od toho tu jsme.

Provádíme všechny servisní práce od jednoduché výměny píchlé duše až po složité výměny hydraulických brzd nebo odpružených vidlic. 

Navrhneme Vám potřebné opravy či výměnu dílů. Seřídíme. Namontujeme jakékoliv příslušenství. 

Ceník našich servisních prací naleznete zde.

Kdy zajít do servisu?

  • Pokud se něco porouchá nebo nefunguje na 100 %.
  • Závodíte a najedete za rok tisíce kilometrů.
  • Preventivní prohlídka, aneb nejezdíte na kole denně, nic se na něm nerozbilo, ale rok se s rokem sešel a kolo by mělo projít servisem. Doporučujeme stanovit si období (před sezónou, po sezóně), abyste na to nezapomněli. 🙂 Avšak pozor, před sezónou jsou servisy často plné a je možné, že Vás potká dlouhá čekací lhůta. 

Jak často tedy chodit do servisu? 

Alespoň jednou ročně.  Jak je výše uvedeno, pokud nejste blázen do kola a vše na kole funguje, je vhodné navštívit alespoň 1x ročně odborný servis a nechat kolo prohlédnout. Na „preventivní prohlídce“ se zkontrolují pláště, řetěz, kazety, převodníky, brzdy. Samozřejmostí je seřízení řazení a pokud to bude nutné, vymění se kabeláž. Pokud bude nutné provést další opravy, budou provedeny. 

Nejčastěji servisované komponenty

ŘETĚZ, KAZETA, PŘEVODNÍKY
BRZDY
ODPRUŽENÍ
PLÁŠTĚ

1. ŘETĚZ, KAZETA, PŘEVODNÍKY, LANKA = POHON

Jak často se tyto části mění?

  • Řetěz – každých 800 – 1000 km
  • Bovdeny a lanka – jednou za sezónu
  • Kazeta a převodníky – zhruba po 3 000 km

A proč zrovna tyto komponenty potřebují nejvíce servisovat?

  • Řetěz – starý řetěz zatíží ozubená kola, tj. kazetu a převodníky a ty se budou muset vyměnit dříve. Opotřebení řetězu se zjišťuje pomocí speciální měrky, která ukáže, jaká je životnost řetězu. Můžete si ji pořídit sami nebo navštivte servis, kde Vám tuto kontrolu provedou. 
  • Bovdeny v sobě usazují nečistoty. Tyto nečistoty způsobí nesprávný chod řazení, které jde poté ztěžka, přehazovačka není přesná a cyklista namáhá prsty.
  • Kazety a převodníky by měly vydržet zhruba 3 000 km, ale vše záleží na typu a výrobci. Životnost těchto komponentů ovlivňuje i řetěz, jak je uvedeno výše. 

Návod, jak se starat o kolo, např. o řetěz, naleznete zde. 

 

2. BRZDY

Brzdy rozlišujeme na hydraulické kotoučové, mechanické kotoučové a ráfkové. 

A jaké části brzd se nejčastěji servisují? 

  • Destičky – absorbují mastnotu ze vzdušné vlhkosti, nebo z brzdiče, a proto je nutné je měnit. Destičky na sobě mají indikátory, podle kterých se pozná, že je čas výměny. Např. originální destičky Shimano mají např. na spodní straně sražení. Pokud ho nevidíte, pravděpodobně jsou destičky na výměnu. Nedoporučujeme  dojíždět destičky až na kovovou plochu, která jinak zničí kotouče.
  • Brzdový systém – kvůli špatné těsnosti může do systému vniknout vzduch. Brzdy mají tak delší chod. Opravit to lze jednoduše – odvzdušnění. 
  • Kotouče – brzdové kotouče se sjíždějí, jejich tloušťka nesmí být menší než 1,6 mm, musí být rovné, nesmí škrtat a zahřívat destičky. 
  • Brzdná kapalina – je nutné kontrolovat, zda někde neuniká. To samozřejmě uvidíte na první pohled, ale jsou situace, kdy kapalina uniká přímo v brzdiči, což nemusí být vidět. Brzdy pak ztrácí účinek a vydávají pískavé zvuky. 
  • Ráfkové brzdy – u těchto brzd jsou brzdové špalky, které nejsou tak citlivé a mění se v okamžiku, kdy nemají dostatek brzdného materiálu. Je nutné kontrolovat ráfky, neboť často dochází ke sjíždění. 

3.ODPRUŽENÍ

Neboli vidlice a tlumiče. O tyto části kola je nutné se také starat. Co se může stát, když je zanedbáváte?

  • Starý mazací olej (nebo žádný mazací olej) může zadřít kluzáky vidlice a tím ji trvale zničit.
  • Gumová těsnění a vazelíny je nutné kontrolovat z důvodu jejich životnosti.
  • U teleskopické sedlovky je nutné měnit vedení lanka a bovdenu. 

Jak často je servisovat?

  • Běžný servis – provádí se po cca 50 hodinách jízdy. Servisují se prachové stěrky a provádí se promazání.
  • Kompletní servis – provádí se po 100 hodinách. Tento servis zahrnuje i servis tlumících a pružících částí.

Doporučuje se servisovat tyto částí jednou za sezónu.

 

 

4. KOLA

Pláště, část kola, u kterých okamžitě poznáte, že je něco špatně, neboť

  • Sjeté pláště je nutné vyměnit. Pro cyklistu představují horší přilnavost v terénu a větší pravděpodobnost, že dojde k dalšímu poškození
  • Zpuchřelé pláště. Ty mohou při jízdě prasknout. 
  • Výplety kol mohou povolit. Pokud se povolí větší množství drátů, je nutné kolo vycentrovat na speciální matici.